Att spana rekvisita och ha en fäbless för jugendstilen

God kväll!
En vy från matsalen inkluderande kakelugnen. Mässingsstakarna i jugendstil har återigen hittat sin plats tronande på kakelugnens lilla hyllavsats. De står så fint här. De klassiska jugendstakarna budades faktiskt hem av mannen på auktion för några år sedan. Annars är det mest jag som brukar pyssla med sådant.


När dottern var lite mindre tittade hon konstant på Madicken, till min stora lycka. Jag älskar scenografin som ju ska iscensätta en tid då även vårt hus var relativt nyuppfört. Det finns därmed mycket inspiration att hämta därifrån. Jag brukar alltid spana scenografin i filmer och serier som ska illustrera andra tidsepoker. Min favorittid och -stil är då såklart sekelskiftet och jugendstilen, och kommer alltid att vara tror jag bestämt. Det är så mycket i den stilen som tilltalar mig, ideologiskt och estetiskt.


Jag blev lycklig när jag såg på Madicken och upptäckte att man på Junibacken också hade placerat två jugendstakar tronande på kakelugnen i biblioteket.  (foto från svt:s Öppet arkiv).


Under min andra föräldraledighet tänkte jag att jag skulle hinna foga om våra fyra kakelugnar. Men andra större projekt tog upp all tid, och främst barnen såklart, som det ska vara. Jag hann inte med hälften av alla projekt, inte heller fogningen. Men det vore ett roligt projekt att ta sig an en dag. Men som ni andra med gamla hus vet så finns det alltid en massa saker att ta i, så man får lägga det i högen, på listan och beta av.  


Kommentarer