Stället på Österlen

Hej,
Här rullar semestern på och vi kommer så sakteligen in i lunken mer och mer. Det varma vädret håller ju i sig så vi har badat och badat. Idag regnade det på förmiddagen så jag passade på att städa lite. Vi har varit på Österlen många somrar nu, fast då har vi hyrt boende. Men så äntligen beslutade sig mina föräldrar för att bygga på den tomt de förvärvat sedan länge tillbaka.




Nu står det lilla huset där. Det är ett kataloghus, ett nybygge. Det känns skönt att de beslutade sig för att bygga nytt. Drömmen om en skånelänga ute bland åkrar, eller det lilla korsvirkeshuset längs den lilla bygatan har alltid funnits. Men gamla hus innebär jobb, det kan ju vi nu samtliga skriva under på. Visst, ett nytt hus är inte underhållsfritt på något sätt, men underhållet behöver inte ske imorgon.




Här finns mycket att färdigställa såklart, småfix både inne och ute. I trädgården finns planer, bland annat hittades all denna sten när man grävde inför etableringen av huset. Vilken skatt, men tungt såklart att hantera. Vi får se vad mina föräldrar kommer fram till att använda dem till. Jag är också glad att de har valt att bevara så mycket träd som möjligt som från början fanns på tomten. Och med den bördiga skånska jorden och växtzonen finns verkligen potential här.





Huset är "Skåne" för mina barn, ja faktiskt kallar de det så. Jag hoppas att de kan känna att detta är den plats de kan få vara på på sina barndomars somrar, och minnas det så som deras lilla sommarparadis, där hela Österlen ligger för deras fötter, med allt vad det har att ge i naturupplevelser, i matväg och inte minst i utbudet av badställen.






Kommentarer