Hej! Det var ett tag sen sist.

Hej,
Det var ett tag sen nu som jag skrev här på bloggen. Vi har haft förkylningar här i familjen och jag har själv dragits med en låååångvarig bihåleinflammation som fortfarande inte är helt borta. Det och annat som tillhör vardagen har kommit emellan, därav min frånvaro. Nu har hela familjen semester iallafall och det känns välbehövligt!



Det härliga vädret håller visst i sig. Det mesta växer bra, men en del som fått för lite vatten och som hamnat i ett för torrt läge trivs mindre bra tyvärr. En ommöblering i rabatterna kan komma att behövas märker jag, men det väntar jag med tills vi närmar oss hösten lite mer och lite nederbörd förhoppningsvis kan hjälpa till att få omplanterat att trivas bättre. Ville visa min afrikanska lilja som jag fått ta över av en granne till mina föräldrar. Det är otroligt hur många blommor som kommer på den i år. Förra året gav den på sin höjd två.




Mina rabatter har inte alls fått den kärlek de behöver  vissa delar klarar sig bra ändå som tur är. Vi har haft fullt upp med staket-bygge och uteplats-bygge, projekt som fortlöper.


Såhär långt har vi kommit nu, jord har kommit på plats innanför murarna, med grus närmst muren för att hindra frostsprängning. Vi får se hur det funkar. Tanken på en mur med enbart grus bakom och ingen växtlighet tilltalade inte mig så mycket, så såhär fick det bli. Jag hoppas på att kunna göra denna plats riktigt grönskande och lummig så småningom.


Vi har även fått alla stolpar till planket på plats. Nu återstår mellanliggare och sen panelen. Det är så spännande att se projektet växa fram. Muren ska vi putsa och överst blir det troligtvis gatsten. Uteplatsen är i två sektioner, på den nedre sektionen lägger vi betongplattor fyra och fyra som omgärdade av gatsten. På den övre delen bygger vi ett däck, i däcket ska vi integrera en pergola som målas i samma gröna kulör som planket.



I sensommar-höst hoppas jag kunna påbörja planteringen i rabatterna. Vi får se om vi hinner så långt. 

Astrid Lindgrens värld blir det för oss inom snar framtid, det ska bli härligt! I år gissar jag att Pippi och Emil blir mina barns favoriter.



Kommentarer