Vinterskrud och vinterförvaring


Så kom det lite snö ändå, och allt blev lite vackrare, lite ljusare. Snön omhuldar sin omgivning på något vis då den lägger sig såhär på trädens grenar, på hustaken. Den mjukar upp formerna på alla ytor den landat på. 



Vår övre hall har vi inte gjort något med sedan vi flyttade in, men detta rum hör ändå till mina favoriter i huset. Det rundade fönsterpartiet har sina otätheter så rummet blir väldigt kallt vintertid. Det öppnar dock upp för en annan möjlighet, vinterförvaring för växter. Här får de ljuset samt har det svalt. De slipper den värsta strålningsvärmen som ju innebär döden för många krukväxter under vintertid. 


 Jag drömmer om den dagen jag står inför att ta mig an detta utrymme. Här vill jag skapa plats för reflektion och vila. Den orange kulören på väggen återkommer i golvets klinker och är nog den sista orange som är kvar i huset, troligtvis från tiden kring sekelskiftet 2000. När vi flyttade in var matsal, serveringsgång och denna hall alla orange. Jag drömmer istället om något mer växt-orienterat på väggarna. Om fönster- och dörrpartiet tätas väl i framtiden och vi får ett varmare klimat härute så kanske klimatet inte längre lämpar sig för vinterförvaring av växter, då får jag hitta en annan lösning för det. Men än så länge är det en bra lösning.



God natt!

Kommentarer

Skicka en kommentar